Sockrets beståndsdelar och dess effekter på kroppen

Globalt sett äter vi ca 156 miljoner ton socker om året. I USA täcker socker i läsk, godis och kakor omkring 20 procent av den dagliga kaloriförbrukningen eller 445 kilokalorier per invånare om dagen.

Nu håller forskarna på att komma fram till varför sockerförbrukningen har exploderat. Mycket tyder nämligen på att vår kropp blir beroende av socker.

Socker, i form av sackaros (sukros) är inte ett naturligt livsmedel för människan. Tills för ett par tusen år sedan fick människor bara i sig socker, när de åt frukter, bär eller honung, och den typen av livsmedel fanns bara i begränsad mängd och ofta bara säsongsvis.

Först för omkring 1500 år sedan började vi på allvar odla sockerrör och utvinna rent socker i form av sukros.

Vitt socker, sackaros, består av en molekyl glukos och en molekyl fruktos, som är sammankopplade. I tarmen spjälkas den upp i sina beståndsdelar glukos och fruktos. De båda molekylerna liknar varandra men har helt olika egenskaper. Glukos utgör en central del av i vår kost och har bidragit till kroppens energiförsörjning.

Glukos, även kallat druvsocker, finns i form av stärkelse i framför allt potatis, bröd, pasta och ris. Kroppen har genom flera hundra tusen år vant sig vid att bryta ner kolhydraterna till glukos.

Glukos förs med blodet runt till alla kroppens celler, där det kan användas som bränsle, samt till levern och musklerna, där det lagras som energidepåer för senare bruk.

Fruktos, även kallat fruktsocker, finns endast i begränsad mängd i vår naturliga kost, och kroppen hanterar det på ett helt annat sätt än glukos

Majssirap innehåller 55 procent fruktos, vilket är mer än i sackaros. Resten är glukos. Även Sorbitol, mannitol, maltitol, laktitol och isomalt omvandlas till fruktsocker i ämnesomsättningen.

Fruktos omsätts nästan uteslutande i levern, där det liksom alkohol omvandlas till fett. Fettet kan lagras i levern, så att man får fettlever, men kan också föras med blodet, där det kan omvandlas till kolesterol och öka risken för hjärt-kärlsjukdomar eller sätta sig som fett runt de inre organen. Fruktsocker bidrar också till utvecklingen av det metabola syndromet samt insulinresistens och bidrar därmed till att öka risken för typ 2-diabetes.

Även frukt innehåller fruktos, men inte i koncentrerad form som i sackaros, läsk eller saft. Tack vare fibrerna i frukten tas fruktos upp jämnt av kroppen och ställer inte till med lika stor skada som när den intas i form av sackaros eller ensamt.
Honung innehåller ca 30% glukos, 40% fruktos, 18% vatten och ca 10% sammansatta sockerarter, men även enzymer, vitaminer, mineraler och aminosyror

Försök tyder på att sockret även orsakar fetma på ett mer indirekt sätt genom att kraftigt öka aptiten.

Dessutom blir hjärnan beroende av socker och hjärnan drabbas av abstinenssymptom om man äter mycket sukros och sedan behöver avhålls sig från det.

Bli först med att kommentera

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte.


*