Självstyrande bilar

2005 presenterades den första självstyrande bilen och utvecklingen av självkörande bilar har gått långt. Redan idag finns det bilar som skulle kunna ta över helt vid körning i bilköer. Bilen kan följa bilen framför. Stanna, svänga öka farten, saktar in.

Du följer bilen framför så länge den inte byter fil. Rent juridiskt måste dock ett fordon på allmän väg ha en förare, så man bör fortfarande ha en hand på ratten, även om det är bilen som manövrerar.

Tekniken som utvecklas av volvo kallas ”adaptive cruise control with steer assist” men även andra biltillverkare har liknande tekniker. Tekniken är klar för marknaden och finns i nya XC90 tillsammans med ett antal andra säkerhetssystem som man nu visar upp.

däribland ”road edge and barrier detection with steer assist” som innbeär att bilen känner igen vägkanter och räcken och styr undan från dem.

Tekniken bakom är en kombination av datorprogram. en ljuskänslig kamera och en radar. Man kan säga att bilen har fått ögon.
Bilens datorer känner av vad föraren gör, och inte gör, och reagerar blixtsnabbt enligt inprogrammerade instruktioner:

”Om du upptäcker en människa framför bilen och föraren inte bromsar tillräckligt snabbt och hårt så fyll på med bromskraft.”

”Om du upptäcker att du är på väg att köra av vägen, styr mjukt tillbaka.  Men tvinga inte.”

”Om älg detekteras, bromsa maximalt.”

Naturligtvis omvandlat till passande programeringsspråk.

Och bilen får på så sätt en form av  sinnesorgan som känner av och reagerar på omgivningen snabbare och effektivare än vad vi människor kan göra.

– Normalt sett upptäcker man en älg om man kör 90 kilometer i timmen en halv sekund innan man kör på den. Bilen själv upptäcker en älg framför bilen 1,5 sekunder innan, och bromsar direkt.

Och med värmekameror är bilen inte beroende av att det är ljust utan den kan även upptäcka en människa eller en älg framför bilen i mörker.
Tekniken finns. Det är bara relationen prestanda/kostnad som avgör om det är värt att integrera i kommande bilar.

Det här går att bygga ut ytterligare t.ex. skulle bilen kunna börjar kommunicera med andra bilar, eller med trafiksignaler. Men det saknas fortfarande ett gemensamt språk.

1 trackback/pingback

  1. 30 år för en teknikrelaterad uppfinning att slå igenom på bred front – Vett.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.


*


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.